حمله قلبی و خطر سکته مغزی در بین مبتلایان به دیابت کاهش یافته است

30 آوریل 2020 - براساس مطالعه ی جدیدی که در ژورنالClinical Endocrinology & Metabolism ، از انتشارات جامعه ی غدد درون ریز، منتشر شده است، میزان سکته قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض قلبی عروقی در بین افراد مبتلا به دیابت در طی 20 سال گذشته بهبود یافته است.

براساس اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، بیش از 463 میلیون بزرگسال در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، خطر حملات قلبی و سکته مغزی در بزرگسالان مبتلا به دیابت در مقایسه با بزرگسالانی که این بیماری را ندارند، دو تا سه برابر بیشتر است.

دکترDavis ، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه استرالیا غربی و بیمارستان Fremantle ، گفت: مطالعه ما نشان داد كه میزان عوارض قلبی و عروقی در افراد مبتلا به دیابت طی دو دهه ی گذشته كاهش یافته است. در حالی که ما در همین مدت نیز پیشرفت هایی در نتایج بیماری های قلبی عروقی در جمعیت عمومی مشاهده کرده ایم، اما دستاوردهای افراد مبتلا به دیابت در این بازه زمانی بیش از جمعیت عمومی بوده است.

محققان داده های دو مرحله از مطالعه ی دیابت Fremantle را که با فاصله زمانی 15 سال انجام شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. در مرحله اول این مطالعه، که از سال 1993 تا 2001 انجام شده بود، داده های مربوط به 1،291 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 با 5159 نفر از ساکنان این منطقه بدون این بیماری مقایسه شد. در مرحله دوم از سال 2008 تا 2016 ، محققان داده های 1509 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت نوع 2 را با نتایج 6036 فرد بدون این بیماری مقایسه کردند.

محققان از بانک اطلاعات سوابق بیمارستانی و سوابق مرگ در استرالیای غربی برای شناسایی عوارض قلبی و عروقی و مرگ و میر در میان شرکت کنندگان در این مطالعات استفاده نمودند.

احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی و بستری در بیمارستان در اثر نارسایی قلبی، یا بستری به دلیل قطع عضو در اندام تحتانی، در افراد مبتلا به دیابت در مرحله دوم مطالعه ی دیابت Fremantle ، نسبت به مرحله ی اول این مطالعه کمتر بود.

دکتر دیویس گفت: در حالی که چشم انداز مبتلایان به دیابت در کشورهای توسعه یافته به میزان قابل توجهی بهبود یافته است، ما همچنان نگران نرخ مرگ و میر ناشی از همه ی علل در میان افراد دیابت هستیم که از جمعیت عمومی بیشتر است. این روند نشان می دهد که ما هنوز باید بر شرایطی مانند سرطان و زوال عقل نظارت کنیم، زیرا ممکن است این بیماریها در مراحل بعدی زندگی مبتلایان به دیابت به وجود آیند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-heart-declines-people-diabetes.html